Launch Control je oblíbeným prvkem mnoha řidičů. Dodává pocit, jako byste byli na okruhu, zvyšuje požitek z jízdy a usnadňuje zrychlení. A co, že to tedy vlastně je? Jedná se o systém elektronicky řízeného startu. Pojďme se mu podívat na zoubek a říct si o něm více.
V čem spočívá Launch Control?
Jak už jsme si řekli v úvodu, jedná se o systém elektronického řízení startu. U nás se vžilo používání anglického názvu Launch Control. Poprvé byl tento systém představen v 80. letech na závodních okruzích. Dnes se s ním běžně setkáme na závodech Formule 1.
Tento systém umožňuje řidičům dosáhnout výrazné akcelerace z místa, aniž by měli speciální schopnosti. Systém je tedy pro každého. Během chvilky dosáhnete rychle akcelerace, aniž byste byli profík. Automobil sám, přesněji elektronika v něm zabudovaná, si sama řídí všechny systémy tak, aby například neprokluzovala kola a zároveň aby byl využit veškerý dostupný výkon.
Jakmile se systém spustí, výsledkem je maximálně rychlý start, který by běžně zkušený řidič sám nezvládl. Je to i tím, že skrze prostředky, které máte k dispozici, tedy volant, řadicí páku a pedály, nelze přesně určit ani ovlivnit, na které ze všech hnaných kol má být vynaloženo více a na které méně výkonu.
Technický pohled na věc
Pokud se na celý systém podíváme z technického pohledu, systém pracuje především za využití řídící jednotky, která je schopna nastavit vhodné otáčky motoru. Automobil si sám nastaví ideální počet otáček a tak i když budete mít plyn sešlápnutý k podlaze, nemusí se točit na více jak 3 500 otáček. Zároveň u automatické převodovky nenechá během samotné přípravy na start prokluzovat zbytečně měnič motoru. Během celého procesu spolupracuje řídící jednotka s čidly ABS. Díky tomu jsou přibrzděna protáčející se kola navzdory tomu, že je vypnuta trakce. S nejlepším výkonem Launch Control se setkáme u přeplňovaných vozů. Kompresor nebo turbodmychadlo se totiž díky zvýšeným otáčkám dokáže roztočit a tím poskytnout maximální výkon již od prvních ujetých metrů po rozjezdu.
Není automobilka jako automobilka
Každá automobilka má nastavené spuštění systému jinak. Některé například volí systém, kdy je Launch Control aktivován pouze sešlápnutím plynu a brzdy současně. S tímhle systémem se setkáme u automatických převodovek. U dalších výrobců najdeme odlišné postupy. U některých aut stačí namísto brzdy držet po celou dobu přípravy k akceleraci spojku. Některé vozy mají tento systém k dispozici neustále, u jiných je například nutné nejprve vypnout kontrolu trakce a zapnout specifický sportovní mód. Auto se následně zpravidla rozjede za otáček maximálního točivého momentu, kterými motor disponuje.
Ať už je ale systém jakýkoli, elektronika se postará pouze o samotnou akceleraci vozu. To, co je stále plně na řidiči, je samotné řízení vozu. Pro výrazné zrychlení tedy sice žádné zvláštní schopnosti nepotřebujete, stačí mít vůz, který touto funkcí disponuje, ale stále byste měli mít určité řidičské schopnosti a být si jisti, že vůz zvládnete. V opačném případě můžete skončit ve svodidlech nebo nabourat jiný vůz.
Pokud bychom se podívali na vozy s manuální převodovkou, u kterých najdeme Launch Control, můžeme jmenovat například Volkswagen Golf, model s motorem 1.5 TSI.
Další vůz, u kterého se s tímto systémem setkáme, je například Hyundai i30 Fastback N. Automobil usměrňuje během rozjezdu točivý moment motoru. Launch Control je možné využít naplno, pokud je vypnuto elektronické řízení stability. Tento princip umožňuje výrazně rychlou akceleraci při startu v případě, že řidič uvolní spojku během pěti sekund při zařazené první rychlosti od momentu, kdy sešlápl pedál plynu na podlahu. Sám systém se maximálně postará o minimalizaci protáčení kol a také minimalizuje možnost smyku.
Ještě se na chvíli vraťme k počtu otáček, z kterých vozy se systémem Launch Control startují. Pokud se podíváme například na vznětové Octavie RS, zjistíme, že jakmile je aktivován systém, startují z 2 5OO otáček za minutu. Kdybychom se podívali na benzinové provedení, zjistíme, že tento model má rozjezdové otáčky nastaveny na 3000 otáček za minutu. Scout 1.8 TSI má nastavené rozjezdové otáčky na 3250 otáček za minutu.
Všeho moc škodí
Jak se říká, nic by se nemělo přehánět. I laikovi je jasné, že podobný start je pro automobil náročný a nejeden komponent je při něm výrazně namáhán. I tohle je jeden z důvodů, proč je například u dvouspojkové skříně výrazně výhodnější mokrá spojka. Poradí si totiž se zvýšenou teplotou. Pokud má převodovka hydroměnič, je vše snadnější. Tato spojka je totiž zkonstruována tak, aby zvládla prokluzování i za normální jízdy.
Jedno je jasné – řada vychytávek, kterými dříve disponovaly pouze závodní vozy, už není pouhým snem. Dnes se na jejich využití nemusí řidiči pouze chodit dívat na závodní okruhy a toužebně si věšet plakáty luxusních aut v pokoji na zeď. Naopak jsou tyto technologie dostupné a lze očekávat, že budou v budoucnu stále dostupnější a konkrétně systémem Launch Control nebudou disponovat pouze vybrané vozy. Zda lze tento systém skutečně plně využít při běžném provozu je již otázka jiná. Tu si musí položit každý sám.
Při používání launch controlu také samozřejmě trpí i pneumatiky – ty se při rozjezdu pohybují na hranici nebo za hranicí přilnavosti, což je stav, ve kterém se nejvíce sjíždějí. I proto je vhodné launch control nepoužívat vícekrát za sebou v řadě a případně vybrat vhodné sportovní pneumatiky podle aktuálních testů.